DigitalNorway > Feed > Kunsten å skape ektefølt virtuell virkelighet
in AR, VR, MR VR/AR Director at Rainfall AS
23 days ago

Kunsten å skape ektefølt virtuell virkelighet

De siste årene har jeg arbeidet som VR-reggisør der jeg jobber med 360-gradersfilm (360) og VR-opplevelser. Det nyeste prosjektet jeg har arbeidet med, er en produksjon for Flåklypa, som er en såkalt stop motion-film. Her var det var ønskelig å bruke 360 som format for bakomfilmen.

Spørsmålet er – hvorfor? 360 er et verktøy som viser et større bilde, og for Flåklypa ønsket de å skape en mer virkelighetsnær opplevelse enn vanlig video når de laget bakomfilmen.

Hva kunder vil vite om 360

•  Ønsker å forstå mer av teknologien
  •  Er det bare en gimmick?
  •  Hva er fortjenesten (ROI)?

Før jeg startet min karriere innen VR og 360-film, arbeidet jeg med tradisjonell markedsføring, og spesialiserte meg på å lage kreative reklamefilmer. Mitt første møte med VR var i 2013, da jeg prøvde hodesettet Oculus Rift DK1.

Innholdet jeg testet var en berg-og-dalbanetur i et slott. Aldri før har jeg vært så oppslukt av opplevelsen! Jeg mistet balansen, og kroppen min trodde at jeg virkelig var passasjer i en berg-og-dalbanevogn. På denne tiden var ikke oppløsningen en gang HD, men det var likevel nok til å lure hjernen min til å tro at dette var «ekte». Dette gjorde meg overbevist over at VR er en av de sterkeste formidlingskanalene som har blitt opprettet – og en markedsførers drøm!

Hvordan virker det?

Måten VR-hodesett virker på, er at det er en skjerm direkte foran øynene. Bildet er normal sett delt i to; ett for det høyre øyet, og ett for det venstre. Splitten er der for å lage dybde. Hodesettet bruker enten et gyroskop eller en sensor for å fange opp i hvilken retning du ser. Dette gir full dybde (immersion), som igjen fører til at hjernen blir lurt til å tro at du har gått inn i en alternativ virkelighet.

360 er et video format som dekker alle 360 grader rundt kameraet. Seerne kan enten bruke mobilen eller VR-briller til å se seg om i videoen.

Når tungvekterne satser

I 2014 kjøpte Facebook Oculus Rift. Normalt sett fokuserer ikke Facebook på å utvikle innhold selv, men å bruke andres allerede utviklede innhold. I 2015 lanserte både YouTube og Facebook 360 som nytt format på egen plattform. Dette er en satsning som legger et godt grunnlag for videre utvikling av VR-hodesett og 360.

Når formatet ble lansert, ble det svært populært. Folk snakket om at «Wow – dette er fremtiden!», og det var svært mye fokus på selve formatet.

Fra format til innhold

360-filmen jeg nylig regisserte for Flåklypa, var i samarbeid med Pointmedia, Mapio films og Nordisk Distribusjon. Det vi så i kommentarene etter at denne filmen var lansert, var at kommentarene nå dreide seg om innholdet, og ikke formatet. Det betyr at vi har kommet til et punkt der folk flest kjenner til formatet, og fokuset er i stedet flyttet over på innhold. Det er derfor innhold som nå er nøkkelen til at en 360 blir en suksess, og ikke formatet i seg selv.

Hvorfor velge 360 til markedsføring?

Fordelen med at Facebook har kjøpt Oculus, er at det nå finnes en stor aktør som har en enorm interesse for at VR skal bli en suksess, og 360 er en del av dette målet. Per i dag ser vi en tendens til at Facebook automatisk øker rekkevidden for 360. Dersom du sørger for at innholdet er av god kvalitet, kan derfor 360 benyttes som et svært effektivt markedsføringsverktøy på Faceboook.

På YouTube er rekkevidden til 360 omtrent den samme som for vanlige videoer, men CTA’en (call to action) skiller seg ut. Google (som eier YouTube) nevner at i 360 er det en høyere sjanse for at seerne klikker på produktene for å utforske mer. Her mener jeg at det at brukerne allerede er i interaksjon med videoen fører til at de er mer aktive og mer mottagelige for forslag/CTA’er.

Hvordan lykkes med innhold

For å lykkes med innholdet, må man forstå hva slags verktøy 360 er. 360 viser hele bildet, og er perfekt til å vise frem en lokasjon eller en scene på en effektiv måte.

Serier eller filmer kan dra nytte av å vise bakomfilmer fra produksjonen eller fra et kjent sted i 360. Dette gir seeren mulighet til å selv oppleve og interagere med stedet.

Matvaremerker eller andre forbrukerleverandører bruker ofte 360 som et verktøy til å vise hvordan produktene lages. Dette fungerer bra siden forbrukerne selv kan velge hva, hvor og fra hvilken vinkel de vil se, og i tillegg kan de få en oppfatning av produktet som kan bidra til å bygge tillit.

Turistindustrien bruker 360 til å vise et sted eller en aktivitet på en måte som gjør at brukeren kan se seg om fritt, og som fører til at brukeren får en sterkere følelse av hvordan det kan oppleves å være der i virkeligheten.

For å treffe med innhold i 360, er det viktig å huske brukerens perspektiv; her må man få de til å virkelig føle at de tar del i opplevelsen, og det må føles ekte. Små justeringer som for eksempel å få skuespillerne til å snakke mot et 360-kamera i stedet for et vanlig kamera, kan utgjøre en stor forskjell.

6
last 20 days ago
Thread
Ikke medlem ennå? Registrer deg i dag – helt kostnadsfritt!

Som medlem kan du:

• Utvide ditt nettverk og knytte kontakt med likesinnede 
  • Øke din digitale kunnskap, innflytelse og innsikt 
  • Lære av andres erfaringer, praktiske verktøy og metoder 
  • Utforske nye fagfelt og ta del i diskusjoner 
  • Bli inspirert til handling
    To read articles you will need to
    signup or login.
    It's totally free!
    By signing up, you agree to our terms of service and privacy policy