DigitalNorway > Feed > Godt nytt bærekraftig år (for to- og firbeinte)!
in Åpen post DigitalNorway
08.01.2020, 12:27:11

Godt nytt bærekraftig år (for to- og firbeinte)!

I år valgte jeg å feire nyttår i Singapore. Alt ligger til rette i denne verdensbyen for å oppleve de mest utrolig fantastiske ting. Her skulle det koses, festes og konsumeres #skullebaremangle. Men, man er jo ikke avskåret fra nyhetsbildet selv om man er i en annen verdensdel og nyhetene ga etterhvert hele turen en liten bismak #realitycheck

Klimamessig er det helt krise å fly halve jorda rundt #flyskam for å kose seg noen få dager og når nyhetsbildet viser et Australia i flammer, et område 4x større enn New Zealand i Stillehavet er 6 grader varmere enn normalt og stort sett hver forside av nettavisene jeg besøkte hadde en klimasak eller to #OMG

I tillegg til dette gikk jeg med en litt vond følelse i magen for min golden retriever som er helt vettskremt for fyrverkeri #angst. Hun var trygt plassert hos min svoger på Hafjell #mye_raketter, men jeg måtte ringe og forsikre meg om at hun var inne i god tid før kl 00:00. I følge min svoger var alt under kontroll og jeg kunne bare slappe av #relax_drama_queen 

Her er det bare å svelge unna all skam og anger og nyte fyrverkeriet i en by som ikke sparer på kruttet #toomuchmoney. Etter litt knuffing i en edru folkemassene #forandringfryder, fant vi oss en bra flekk å nyte showet ifra. Sammen med mer mennesker enn jeg noen gang har sett wowet vi oss igjennom en time med dunder og brak før det ble helt stille. Opp fra ingensteds steg det en sverm med lys. Sakte, sakte - kunne det være ballonger med lys i? Men nei, disse lysene beveget seg koordinert. Det viste seg å være 500 droner med lys på! Jeg begir meg ikke ut på å forklare #ord_blir_små så du må nesten bare se den fantastiske videoen under #amazing

Der å da fikk jeg et håp #epifany. Så utrolig fint det hadde vært for alle firbeinte og forsåvidt alle andre dyr om vi ikke bråkte så inni hampen mye på nyttårsaften! Vi kan jo bare bruke droner! #god_ide. For ikke å snakke om miljøgevinsten #gjenbruk. Jeg aner ikke hvor mye fyrverkeri belaster miljøet, men røyken tilsier at dette kan ikke være bra! Droner derimot er stille, røyklegger ikke og kan gjenbrukes! Her må det da være en miljøgevinst? Nok en gang er det altså teknologien som kan gjøre kloden vår til et litt bedre sted å være. Og med dette ønsker jeg alle et riktig godt bærekraftig nyttår!

PS - flyturen hjem var 14 timer lang #shame_on_me

Få tilgang på kunnskap og nettverk du trenger i en digital hverdag – helt kostnadsfritt! 

Registrer deg nå, det tar kun noen sekunder.